آفاق حکمت
در جستجوی تحول در علوم تربیتی
در این پژوهش، تحول در علوم تربیتی، با رویکرد تحول بنیادین دنبال میشود. نویسنده معتقد است از طریق بازنگری در تعریف علوم تربیتی میتوان...
بازخوانی دو روایت امام خمینی(ره) از نظریه ولایت فقیه
با نگاهی به سیر اندیشههای سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان – اعم از مکتوبات و سخنرانیها – با...
نظریه اسلامی رشد انسان (1)
درسگفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقهمندان حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع...
نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلامِ شامل
حجتالاسلاموالمسلمین امید مؤذنی پروژه اصلی شهید صدر را «نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلامِ شامل» میداند. اسلامِ شامل به معنای اسلامی است که در...
نگاه «وحدانی» و «جامع» به علوم اسلامی
حجتالاسلاموالمسلمین علی فرحانی معتقد است تولید علوم انسانی اسلامی امری است که فقط با دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) ممکن است. ایشان نگاهی «وحدانی»...
نقد بنیادین علوم انسانی مدرن
سیدحسین شهرستانی اولین طرح پژوهشی دکتر کچویان را نقد بنیادین علوم انسانی مدرن میداند. این نقد بنیادین با توجه به ریشههای علم مدرن صورت...
فقه به مثابه بعد تجویزی انتقادی معرفت علمی اجتماعی مسلمین
استاد پارسانیا در مصاحبه با مجلۀ علوم انسانی اسلامی صدرا؛ ابتدا به بحث طبقه بندی علوم از منظر اندیشمندان مسلمان می پردازد. سپس راه...
فراز و فرود نئولیبرالیسم (بازخوانی)
پس از شکست نهایی کمونیسم موجود در دهه ی ۹۰ میلادی موجی از خوش بینی و ایده پردازی درباره لیبرالیسم و آزادی خواهی بعنوان...
مشکل بزرگ جامعه ایمانی
نشست «کلام کاربردی؛ حضور و امتداد باورهای دینی در عرصههای فردی و اجتماعی» در دفتر تبلیغات اسلامی شهر اصفهان با ارائه حجت الاسلام و...
دیدگاه آیت الله جوادی آملی در باب علم دینی
آیا می توان علمی داشت که هم عقلانیت بشری را جدی بگیرد و هم توجهی جدی به آموزه های وحیانی داشته باشد؟ چرا بر...
تربیت دینی بر مدار اهلبیت علیهمالسلام
استاد میرباقری در این سخنرانی به بیان شرحی کامل و دقیق از حدیث عقل و جهل از کتاب کافی کلینی میپردازد و مبانی تربیت...
وجود ذهنی و چالشهای معرفتشناسی
مفاهیم ذهن انسان چه نسبت معرفت شناختی با خارج دارد؟ وجود ذهنی، نقطه اصلی معرفت شناسی فیلسوفان است. ابن سینا اولین کسی است که...