آفاق حکمت
علوم انسانی مسئله محور
علوم انسانی مسئله محور ما در مباحث درجه دوم دانش، یعنی فلسفه علوم، متوقف شدیم و به تولید دانش درجه اول و حل مسئله...
الگوی حِکمی اجتهادی؛ روش شناسی نو برای علوم انسانی اسلامی
هرکس بخواهد علم اسلامی تولید کند، باید در گام اول، مبانی هستی شناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی، ارزششناسی و غایتشناسی خود را معین کند. علمای ما...
الگوی اجتهاد سیستمی برای تولید علم دینی
الگوی اجتهاد سیستمی برای تولید علم دینی انگیزه طرح بحث اجتهاد سیستمی مطرح شدن ناکارآمدی دین در محیط رقابت نظریات و الگوها برای مدیریت...
تاریخ کلام شیعه(مدرسه مدینه)
تاریخ تطور علم کلام شیعه بدون دانستن تاریخ تحول جامعه شیعه، بستر ظهور تفکرات و بدون آشنایی با ظرفیت های سیاسی، اجتماعی و معرفتی...
تبیین نظریه علمی دینی علامه جوادی آملی/حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی
تبیین نظریه علمی دینی علامه جوادی آملی موضوع درس گفتار حاضر «تبیین نظریه علمی دینی علامه جوادی آملی» است که در هفته چهارم دوره آموزشی...
تاریخ اندیشه های اقتصادی / دکتر مسعود درخشان
تاریخ اندیشه های اقتصادی دکتر مسعود درخشان، فارغ التحصیل مدرسه اقتصاد لندن و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. او یکی از چهر...
ایده آلیسم آلمانی
ایدئالیسم آلمانی، نام جنبشی در فلسفه آلمان است که در دهه هشتاد قرن هجدهم میلادی آغاز و در دهه چهل قرن نوزدهم پایان یافت.
الهیات اجتماعی در حکمت متعالیه
الهیات اجتماعی در حکمت متعالیه درس گفتار الهیات اجتماعی در حکمت متعالیه که تاکنون 20 جلسه از آن ارائه گردیده است به دنبال پاسخ به...
سیر تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب
این درس گفتار با توجه به روند تاریخی به مرور همزمان سیر اندیشه، هنر، فرهنگ و تمدن در سه قلمروی ایران، اسلام و غرب...
تاریخ فلسفه اسلامی
تاریخ فلسفه اسلامی چرا باید تاریخ فلسفه آموخت؟ چه ضرورتى براى یک پژوهشگر فلسفه وجود دارد که باید تاریخ فلسفه بیاموزد و در آن...
اندیشه های فقهی و تحولات اجتماعی
اندیشه های فقهی و تحولات اجتماعی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این درس گفتار به بیان...
چیستی علم(درآمدی بر علم شناسی فلسفی)
درس گفتار حاضر تدریس کتاب چبستی علم(درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی) آلن چالمرز است که توسط جناب دکتر مهدی ناظمی در فضای تلگرام...