موضوعات
فصل رویش
مجموعه حاضر که به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز ارائه میگردد، دربرگیرنده موضوعاتی همچون خلقت، رجعت، حیات و ممات از نگاه...
سیر اندیشه تجدد
امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسانها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا میتوان در ذیل...
نظریه اسلامی رشد انسان (2)
درسگفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقهمندان حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع...
مردم سالاری دینی
واژه «مردمسالاری دینی»، اصطلاح تازهای در گفتمان سیاسی دنیاست که – برخلاف واژههایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و … که همگی ترکیبهایی از...
در جستجوی تحول در علوم تربیتی
در این پژوهش، تحول در علوم تربیتی، با رویکرد تحول بنیادین دنبال میشود. نویسنده معتقد است از طریق بازنگری در تعریف علوم تربیتی میتوان...
بازخوانی دو روایت امام خمینی(ره) از نظریه ولایت فقیه
با نگاهی به سیر اندیشههای سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان – اعم از مکتوبات و سخنرانیها – با...
نظریه اسلامی رشد انسان (1)
درسگفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقهمندان حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع...
اصل توحید؛ شاکله تمامی مناسبات
دکتر مهدی سپهری اصل «توحید» را دغدغه محوری و هسته سخت نظریات مرحوم علامه طباطبایی (ره) میداند. از نگاه ایشان همه چیز به توحید برمیگردد....
حضور اندیشههای امامخمینی(ره) در علوماجتماعی
به باور اسماعیل فراهانی، پروژه فکری دکتر ابراهیم فیاض حضور اندیشههای اجتماعی امام خمینی (ره) در علوم اجتماعی است. توضیح اینکه، امام خمینی (ره)...
نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلامِ شامل
حجتالاسلاموالمسلمین امید مؤذنی پروژه اصلی شهید صدر را «نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلامِ شامل» میداند. اسلامِ شامل به معنای اسلامی است که در...
نگاه «وحدانی» و «جامع» به علوم اسلامی
حجتالاسلاموالمسلمین علی فرحانی معتقد است تولید علوم انسانی اسلامی امری است که فقط با دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) ممکن است. ایشان نگاهی «وحدانی»...
نقد بنیادین علوم انسانی مدرن
سیدحسین شهرستانی اولین طرح پژوهشی دکتر کچویان را نقد بنیادین علوم انسانی مدرن میداند. این نقد بنیادین با توجه به ریشههای علم مدرن صورت...