بخش اول این درسگفتار به موضوع «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر» اختصاص دارد. حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی الهی خراسانی، بحث آزادی و قانون از منظر شهید صدر را در دو ساحت پیریزی میکند. ساحت اول، ساحت معارف و نظریات است که در طی آن مفهوم آزادی؛ مرز آزادی، مفهوم قانون و قلمرو قانون از منظر شهید صدر تبیین میشود. ساحت دیگر، قلمرو مبانی است، یعنی پایهها یا اصول موضوعهای که این نظریه بر آن استوار است. در این بخش مباحث زیر موردبحث قرار خواهد گرفت: تفاوت قانون و شریعت؛ اهم وظایف دولتها؛ قانون ابزاری برای تأمین اهداف شریعت؛ شریعت برنامهای برای تأمین زیرساختها؛ شریعت، مبنای قانون؛ اختیارات قانونگذار از منظر شهید صدر (ره).
بخش دوم از این درسگفتار به موضوع حکمرانی عادلانه در نظریه اقتصادی شهید صدر اختصاص دارد. مسئله اصلی در علم اقتصاد، توزیع و تخصیص منابع و امکانات و مواهب در میان جامعه یا همان حکمرانی عادلانه است. هرکدام از مکاتب اقتصادی پاسخهای متفاوتی را به این مسئله ارائه دادهاند که مبتنی بر نوع نگاه آنها به مقوله عدالت است. دکتر علی سعیدی معتقد است در نظام اندیشهای شهید صدر، برخلاف رویکردهای سکولار که با روش تکوین، به جعل یک مبنا برای عدالت میپردازند و سپس آن را در سطوح مختلف تسری میدهند، این مجتهد است که با رجوع به منابع دینی و از طریق اجتهاد در متون و نصوص دینی تلاش میکند معیار عدالت را در هر موضوع بهطور جداگانه کشف کند. شهید صدر در مسئلۀ حکمرانی عادلانه، یافتن ملاک عدالت را به اجتهاد فقیه در هر موضوع وابسته میداند. با این نگاه تفکیک حوزههای فقاهت و کارشناسی بیمعناست و میتوان گفت که هر دستگاه کارشناسی، چارچوب فقهی خاص خود را دارد و این چارچوب فقهی ممکن است مبتنی بر فقه لیبرالیسم یا سوسیالیسم یا اسلام باشد.
آخرین بخش از این درسگفتار به موضوع نوآوری شهید صدر در مواجهه با تجدد اختصاص دارد. يكي از ادوار مهم در تاريخ فقه و تفقه، مواجهه فقه و فقاهت با جريان تجدد است. ورود جریان تجدد، ابتدا از طریق محصولات، سپس دانشها و درنهایت از طریق ساختارهای اجتماعی صورت گرفته است. در مواجهه با این جریان، موضعگیریهای متفاوتی در میان فقها وجود داشته است؛ اما درمجموع، میتوان گفت در مواجهه با تمدن غرب و تجدد، سه نوع رویکرد وجود داشته است. یک نوع، مواجهه منفی است، که با تمدن غرب در تمامی سطوح آن (از ورود محصولات تا دانش و ساختارها اجتماعی) مقابله کرده و در برابر آن مقاومت میکند. رویکرد دیگر اسلامی کردن جریان تجدد است که در طی آن مسائل جديد، به فقه عرضه میشود و فقه پاسخ مقتضی میدهد؛ در این رویکرد هيچ نيازي به تكامل فقه نيست، چراکه تنها موضوعي جدید به فقه عرضه شده و فرایند پاسخگویی فقیه نیز روشن است. اگر آن موضوع، بر عنوان خاصي از عناوین موضوعه، قابل انطباق بود، تطبيق میدهد و اگر عنوان قابل انطباقي پيدا نكرد، به عمومات رجوع میکند. رویکرد سوم، ارائه نظام، در برابر نظامهای تمدن غرب است. آیتالله میرباقری مهمترین نوآوري شهید صدر را در این میدانند که ایشان، آسیبشناسی مواجهه دنياي اسلام با تمدن غرب را يك سطح ارتقاء بخشیدهاند. شهید صدر (ره) بهدرستی توجه دارد که آنچه دنياي مدرن به ما تحميل میکند، يك نظاماتِ به هم پيوسته مبتني بر يك قاعده است؛ لذا قواعد اجتماعي بر خطا گذاشته میشود، و اصلاحات جزئي كمكی نمیکند. لذا شهید صدر رویکرد دیگری مطرح کرده و معتقد است آنچه از غرب آمده، نظام و سيستمی است که سعی در تغییر مبنا و قواعد حيات دارد و باید در مقابل آن، نظامي مبتني بر قواعد خود، طراحي کرد. آیتالله میرباقری معتقد است که شهید صدر در این راه به موفقیتی نسبی دست یافته است و در ادامه بحث خود به ابعاد و جزئیات نظام پیشنهادی شهید صدر در برابر نظامهای تمدن غرب، میپردازند.
ویژگی های دوره
- درس 1
- آزمونها 1
- مدت زمان 5 ساعت
- سطح مهارت All levels
- زبان فارسی
- دانشجویان 3
- ارزیابی خود